pianoblogs

Tips voor het kopen van een piano

Tips voor het kopen van een piano

Tips voor het kopen van een piano

Geen enkele piano is hetzelfde. Dat maakt mijn vak als pianotechnicus ook zo leuk. Iedere piano heeft zijn sterke kanten, maar ook zijn eigenaardigheden of mankementen. Zet van een gerenommeerde fabriek 10 nieuwe piano’s naast elkaar, met opvolgende serienummers en toch heeft iedere piano een andere klank en zelfs een andere speelaard. Een piano kopen kan daarom een geweldig avontuur zijn. Op zoek naar dat ene geluid, dat grote model, die sierlijke poten… Er is een gigantische verscheidenheid aan klank, kwaliteit en prijs.

Hoe weet je bij het aanschaffen van een piano dat je de juiste koopt? en of je daar de juiste prijs voor betaald? Met de volgende tips  ga ik proberen de mogelijkheid van een miskoop te verkleinen.

Neem de tijd

Een van de belangrijkste tips die ik kan geven. Ga bij verschillende piano bedrijven kijken en niet alleen bij de pianoboer om de hoek. Ook als u het idee heeft dat uw budget alleen een marktplaats-piano toelaat. Door bij veel pianowinkels te kijken krijg je een goed idee van de waarde van een piano. Laat u grondig adviseren door de verkoper en vergelijk de adviezen met andere verkopers. Bespeel meerdere piano’s en als u liever niet zelf speelt of nog niet kan spelen; Vraag of de verkoper een aantal modellen demonstreert.

Je zal zien dat na het bezoeken van een aantal winkels je een beter idee heb van wat je zoekt in een piano. Het belangrijkste is dat je niet over één nacht ijs gaat. De piano die je gaat kopen is iets wat jaren in uw woonkamer gaat staan. Dit moet een instrument zijn die uitnodigt om op te spelen, maar ook uitnodigt om naar te kijken.

Wat voor merk?

De meeste pianowinkels hebben 1 of 2 topmerken staan, een middenklasser en vaak een chinees (lees hieronder meer over de Chinese piano) Topmerken zijn bijvoorbeeld  Sauter, Schimmel en Grotrian Steinweg. Dit wil niet zeggen dat deze piano’s ook allemaal top zijn! Piano’s worden grotendeels met de hand gemaakt en zijn daardoor allemaal anders. Ik kom dus met regelmaat piano’s van deze merken tegen die beroerd spelen of klinken. Daarna volgen de middenklassers Kawai, Seiler, August Forster Ook deze merken maken over het algemeen mooie instrumenten en zijn redelijk waardevast.

Diezelfde namen zul je ook tegenkomen bij de tweedehands afdeling samen met een stortvloed aan andere merken. Er zijn in het verleden zo veel merken geweest dat er geen pianostemmer is die ze allemaal zal herkennen. De kwaliteit varieert sterk en hiervoor zal je dus af moeten gaan op de expertise van de verkoper of een zelf meegenomen pianotechnicus.

Yamaha

Yamaha is een klasse apart. Die geeft een soort leidraad met modellen waar je alle andere modellen mee kan spiegelen. Dit merk heeft naar mijn mening de beste prijs/kwaliteit verhouding. Ik hoor vaak van mensen dat ze de klank erg vlak vinden. Dat zijn ze ook wel eens, maar met afregelen en intoneren kan je met deze piano alle kanten op. De nieuwere modellen maken allemaal gebruik van betere hamerkoppen en Röslau besnaring en zijn daarmee stuk voor stuk prachtige instrumenten. Ook op het gebied van mechaniek verhoudingen en speelgewicht is Yamaha vele malen verder dan ieder ander merk. Ik adviseer klanten dan ook om eerst in de showroom op een Yamaha (U1 of U3) te spelen en daarna op andere merken. Voelen die andere merken zoals de Yamaha dan zit het goed. Enige nadeel van Yamaha is dat de marges klein zijn en voor verkopers daarom niet altijd interessant is om in te handelen.

Dochtermerken

Als een winkel een topmerk heeft staan voeren ze meestal ook het dochtermerk. Boston, Essex, Irmler, Haessler, Wilhelm Schimmel, Friedrich Grotrian, W. Hoffman, Johannes Seiler. Merken die kan je herkennen aan “made by” of “design by”. Deze instrumenten komen allemaal (gedeeltelijk) uit China of Korea en zijn weinig beter dan hun landgenoten. Je betaald er alleen iets meer voor.

De Chinese piano

De fabriek van de Xinghai Piano Group maakt ongeveer 20.000-30.000 piano’s per jaar.

Zoals met producten in het algemeen worden ook veel piano’s in China gemaakt. Daar staan een flink aantal fabrieken waar aan de lopende band instrumenten in elkaar gezet worden die erg veel op piano’s lijken. Bijna al die piano’s dragen namen van (Duitse) pianomerken die zichzelf in het verleden goed op de kaart hebben gezet. Namen zoals Perzina, Zimmermann, Carl Ebel, Hermann Jacobi, Feurich, Rittmuller, Kayserburg, Julius Kreuzbach, G.Steinberg, Weber… de lijst is langer dan ik zou willen. Uit dezelfde fabrieken komen ook de “stickerpiano’s” Dit zijn piano’s die zonder merknaam worden verscheept en hier door de winkel voorzien worden van de een sticker. Er zijn dus een aantal pianoboeren in Nederland die zichzelf op deze manier pianobouwer noemen.

Helaas zijn deze piano’s bijna altijd een slechte investering. Op het eerste gezicht zien ze er prachtig uit en spelen ze wel oké, de verkoper zal hem aanprijzen als een fantastisch buitenkansje! Gewoon niet doen! De enige reden waarom Chinese piano’s worden verkocht is marge. De piano’s zijn slecht in elkaar gezet en worden onafgeregeld en niet geïntoneerd afgeleverd. Je bent vaak nog een dag kwijt aan de pianostemmer voordat hij lekker speelt en de klank is vaak erg vlak. De piano’s zijn daarnaast tweedehands niet te slijten.

Er zijn ook piano’s uit China met mooie Duitse onderdelen. Dat wordt dan ook altijd flink benadrukt met “Renner hamerkoppen”, “Röslau besnaring”, “Kluge toetsen”. Eerlijk is eerlijk, het is allemaal prachtig materiaal, maar toch weten ze er rommel mee te maken. Ik vertrouw zelf eerder een goede automonteur met slechte onderdelen, dan een slechte automonteur met goede onderdelen…

Toch kan ik niet alleen maar negatief zijn over Chinese piano’s. Ik heb in mijn beroepsjaren nergens zo veel geleerd en verdiend als aan de Chinese piano. Kromtrekkende toetsen, krakende pedaalbodems, loslatende lijmverbindingen, loslatende zangbodems, afbrekende stempennen. Ik kan hier nog een aantal alinea’s mee vullen.

Koreaanse piano

Uit Korea komen ook veel Duits of engels klinkende namen vandaag zoals George Steck, Essex, Samick, Maeari, Astor etc.. Kwaliteit is te vergelijken met de Chinese piano.

Piano’s uit de Oekraïne

Logo op het frame van de piano's uit de fabriek van Cherny en Tchaika.

In het verleden waren dit de margeknallers van de pianowinkels. Merken als Tchaika en Cherny vlogen als broodjes de winkel uit. Ze waren namelijk spotgoedkoop en klonken ergens wel als een piano. Inmiddels zijn de meeste (20/30 jaar oud) inmiddels ingestort en naar de milieustraat gebracht, maar omdat er zo veel verkocht zijn zie je ze ook nog regelmatig langskomen op marktplaats. Het grote verschil met de Chinese piano is dat deze piano’s er ook niet mooi uitzien. De bizarre fabrieksfouten in deze piano’s zorgen voor veel vermaak onder pianotechnici. Deze piano’s zijn te herkennen aan het logo hiernaast. Dit vind u op het gietijzeren frame in de piano.

 

Keurmerken, verenigingen, erkende bedrijven en reviews

Er zijn een aantal clubs waar pianowinkels en technici lid van kunnen worden. Voor de pianostemmers en pianotechnici is er de VvPN– Vereniging voor Pianotechnici Nederland (en België). Voor de pianowinkels is er de NPMB– Nederlandse Piano en Muziekinstrumenten Bond. Helaas wil dit niet zeggen dat alle aangesloten personen en bedrijven vakmensen betreft, daarvoor zijn de toelatingseisen te laag, maar over het algemeen zijn mijn ervaringen beter met leden dan met de pianowinkels en technici die geen enkele sticker op hun voordeur hebben.

Heb je twijfels over een pianoverkoper dan is mijn advies: Gooi de naam even door google. Niet afgaan op 3 reviews waarvan er 2 slecht zijn. Maar ook niet afgaan op 14 goede reviews die allemaal op 1 datum zijn geschreven. Een gezonde rij reviews is te herkennen aan aannemelijke ervaringen en reviews over een lange tijd.

Dan is er ook nog een stickertje dat op iedere winkel te vinden is “wij leiden vakmensen op” Dit stickertje heb je met één telefoontje op de deurmat en gaat dus niet over het vakmanschap van het bedrijf.

Mijn budget is krap, wat nu?

Piano’s zijn geen goedkope instrumenten. In een pianowinkel of bij een pianotechnicus hebben de pianoprijzen vaak een bepaalde ondergrens. Dat is ook wel begrijpelijk. Een onderhouds- en poets beurt aan een piano is vaak één à twee dagen werk voor een pianotechnicus. Tel daarbij de inkoop en een (kleine) winstmarge en je merkt dat een piano onder de €1000,- neerzetten in de winkel bijna onmogelijk is.

Onder dat bedrag een goede piano vinden is niet onmogelijk. Je kan een lijntje uitzetten bij pianowinkels of pianostemmers voor een degelijke (inruil) piano. Dan is het maar afwachten wat er langskomt. Veel geduld dus.

Marktplaats

Vriend en vijand van de pianobranche. Alle piano’s die al jaren geleden afgeschreven zijn, willen hun weg maar niet vinden naar de milieustraat en komen op dit platform. Hier door krijg je een oerwoud aan aangeboden piano’s voor prijzen die de verkopers eerlijk achten. Het prijsbesef van een piano is hierdoor zeer moeilijk te verdedigen. Ik heb eerder al een blog geschreven over de goedkope of gratis piano en daar geef ik al aan wat de valkuilen kunnen zijn van krijgertjes. De enige manier om in dit geval geen miskoop te doen is een pianovakman er bij te halen, want expertise is te koop!

Ik adviseer altijd eerst zelf op zoek te gaan. U weet zelf het beste in welke prijsklasse u zoekt, welke kleur bij uw meubels past en hoe groot hij mag zijn. Maak vervolgens een afspraak met de verkoper en ga erop spelen. Als u zelf nog niet kunt spelen raad ik toch aan even chromatisch alle toetsen in te drukken. U krijgt dan een idee van het geluid wat eruit komt en of überhaupt alle toetsen werken. Eventueel kan waarschijnlijk de verkoper ook wel een stukje spelen. Klinkt de piano volgens u mooi en voldoet hij aan alle andere voorwaarden die u stelt? Daar is het moment om de pianostemmer (ik!) te laten kijken.  Die kijkt of de piano het geld waard is en of de piano de komende jaren kan voldoen. Als het dichtbij is kan dit vaak al tegen voorrijkosten.

Ik neem mijn pianoleraar wel mee – die heeft er verstand van

Neemt u voor een occasion auto liever uw rij-instructeur mee of iemand uit een vakgarage?

De pianoleraar heeft verstand van alle dingen die u zelf ook kan beoordelen; De looks van de kast, de bespeelbaarheid en het geluid. Pianoleraren hebben over het algemeen geen verstand van mechaniek onderdelen en stembaarheid van een instrument. Zij nemen u wel graag mee naar een gerenommeerde muziekwinkel. Winkels schuiven de leraren graag wat toe als zij voor hun verkopen.

Koppelverkoop door pianowinkels

Na het kopen van een piano is er een “natuurlijk” mechanisme dat er voor zorgt dat de juiste koop is gedaan. De piano moet namelijk gestemd worden door een pianostemmer. Deze komt voor het eerst bij de piano en ziet wat voor instrument het is. Als de pianostemmer merkt dat de piano niet in orde is zal hij aan de bel trekken.

Dit mechanisme wordt door veel winkels voorkomen door bij de piano een eigen pianostemmer te leveren. In de kleine lettertjes wordt dan aangegeven dat als de piano niet onderhouden wordt door deze pianostemmer de garantie vervalt. De pianostemmer in kwestie is dan in dienst van de pianowinkel en is dus niet objectief. Deze vorm van koppelverkoop is volgens mij niet illegaal maar zit wel in een grijs gebied.

Gelukkig bestaat er in Nederland een wettelijke garantie en u hoeft met deze kleine lettertjes niet akkoord te gaan.

Zekerheid over de aankoop?

Wilt u echt 100% zeker zijn van een goede aankoop?. Laat een aankoopkeuring uitvoeren door een onafhankelijke pianotechnicus voordat u de piano koopt.

En Vleugels?…

Die tips krijgt u in een latere blog.


Fabeltjes over nieuwe piano’s

Een nieuwe piano is optimaal. Perfect afgeregeld en geïntoneerd.

Nee, dat ligt aan de pianowinkel. De piano’s worden in redelijke staat afgeleverd in de winkel en als de winkel een pianotechnicus heeft en de moeite neemt, dan wordt de piano geoptimaliseerd voordat hij bij u in de woonkamer komt te staan.

Met merk X zit je altijd goed.

Ik kom vaak mensen tegen die een piano of vleugel hebben gekocht van hetzelfde merk als hun pianoleraar. De piano had namelijk aangeraden dat dat een goed merk was en ze heeft er zelf ook een. Bij heel veel producten gaat dit redelijk op, maar met piano’s absoluut niet. Zoals ik eerder al aangaf worden piano’s met de hand gemaakt door mensen en waar mensen werken worden fouten gemaakt. Omdat ik veel restaureer en reviseer kom ik al die fouten tegen. Ja, ook bij Steinway’s.

Ik neem mijn pianoleraar mee, hij/zij heeft er verstand van.

Ik heb het in mijn verhaal hierboven al eerder verteld, maar ik benadruk dit graag extra. Pianoleraren hebben vrijwel allemaal geen idee wat er onder de “motorkap” van een piano afspeelt. Zij kunnen 2 dingen beoordelen. Of hij goed klinkt en of hij redelijk speelt. Een pianovakman kan dit ook en kan daar naast de gehele mechanische staat van de piano in kaart brengen.

Dus nogmaals mijn vergelijking: Neemt u voor een occasion auto liever uw rij-instructeur mee of iemand uit een vakgarage?

Fabeltjes over occasion piano’s

Piano’s met scheuren in de zangbodem zijn waardeloos.

Scheuren in zangbodems zijn vaak niet hoorbaar en reparatie ervan is eigenlijk altijd alleen cosmetisch. Tenzij de ribben gaan loslaten of gedeeltes gaan rammelen kan een scheur dus geen kwaad. Klinkt de piano goed met scheuren dan is er dus niks aan de hand.

Antieke piano’s zijn meer waard.

In tegenstelling tot veel ander instrumenten worden piano’s alleen maar minder waard. Ook merken als Steinway en Bechstein.

Piano is van een professionele pianist/ zangeres/ musicus geweest!

Dit zie ik wel eens bij advertenties staan en heb zelfs wel eens de vraag gehad of een bepaald instrument van een amateur of professioneel muzikant was geweest. Het zegt niks over een piano of vleugel. Ik ken meerdere pianoleraren die op brandhout spelen en daar dik tevreden mee zijn.

Een lespiano / oefenpiano / studiepiano hoeft niet optimaal te zijn.

Ik snap niet waar dit vandaan komt. Vaak word een piano die niet super speelt of klinkt geoormerkt als een oefenpiano. Dit is een rare denkfout. Als je oefent op een slecht spelende piano dan leer je fout piano spelen. Dat kan je vergelijken als leren voetballen met een eivormige “oefenbal”. Als je een van deze termen tegenkomt bij een marktplaats advertentie dan weten de verkopers dat ze rommel verkopen. Een piano hoort goed te spelen en goed te klinken.

Deel mij!

Facebooktwittergoogle_plus